Upean vanhan arvorakennuksen alaovesta astuu sisään kaksi henkilöä. Olemme Helsingin Kaartinkaupungissa, majoituspalvelualan suomalaisen uudistajan, Bob W Kaartin tiloissa. Nuo kaksi henkilöä ovat Bob W:n perustaja ja toimitusjohtaja Niko Karstikko ja toimittaja-juontaja Keijo Leppänen. He jatkavat matkaansa alakerran loungeen ja istuvat alas.
On aika juoda kahvit ja ratkaista samalla suomalaisten yritysten kasvuhaasteita.
Kuuntele Kasvu Cafe -podcastin kolmas jakso artikkelin lopusta
Korporaatiosta kasvuyrittäjäksi
Tämänkertainen Kasvu Cafe sukeltaa kasvuyritysten maailmaan. Leppäsen johdolla on tarkoitus selvittää, miten startupista saadaan scale up. Siis tilanteeseen, jossa yritys on päässyt kriittisen alkuvaiheen ohi ja keskittyy nopeaan, kestävään kasvuun ja uusien markkinoiden valtaamiseen.
Niko Karstikolla on aiheesta kokemusta jo useamman yrityksen verran. Mikä sai hänet lähtemään kasvuyrittäjäksi?
“Varmaankin yritin kaihtaa sitä parhaani mukaan”, hän naurahtaa.
“Molemmat vanhempani ovat yrittäjiä, ja olen nähnyt yrittämisen ylä- ja alamäet. Siksi halusin itse nimenomaan korporaatiouralle.”
Sen hän tekikin.
Viiden Lontoon-vuoden jälkeen oli kuitenkin aika palata Suomeen. Kasvuyritysten perustaminen oli pinnalla, ja niissä olevilla ihmisillä korkeat ambitiot ja hyvä energia. Karstikkokin halusi perustaa oman kasvuyrityksen. Syntyi liikunta-aktiviteettien markkinapaikka Sports Center.
“Nostimme neljä miljoonaa euroa kasvurahoitusta ja laajensimme Britteihin ja Jenkkeihin. Vuonna 2016 myimme yrityksen eteenpäin.”
Se oli vasta alkua.
Majoitusratkaisu aikuiseksi kasvaneelle AirBnB-sukupolvelle
Karstikon nykyinen yritys, Bob W, on teknologiayritys, joka operoi majoitusalalla.
“Olemme luoneet ratkaisun AirBnB-sukupolvelle, joka on kasvanut aikuiseksi. Yhdistämme hotelli- ja lyhytaikaisvuokrauksen parhaimmat puolet ja teemme sen teknologialla ihmisten sijaan”, Karstikko kertoo.
Lupaus kulkee mukana myös yrityksen nimessä. Bob W kuulostaa paitsi mukavalta ja luotettavalta majoittajalta, se on myös lyhenne sanoista Best of Both Worlds.
Hotellimaailmaa huokuvat brändi, asiakaslupaus, ammattimaisuus ja toiminnan laillisuus. Lyhytaikaisvuokrauksesta on lainattu joustavuus, keittiö, pesukoneet, isännöinti sekä erilaiset digitaaliset palvelut osana naapurustoa.
Bob W:n bisnesidea syntyi Karstikon oman kokemuksen pohjalta.
Aloittelevana startup-yrittäjänä Karstikolla oli tapana tienata ekstraa vuokraamalla omaa asuntoaan AirBnB:n kautta. Sitä kautta kertyi paitsi kokemusta, myös näkemystä siitä, miltä uudenlainen majoituskategoria voisi näyttää sukupolvelle, joka sekoittaa työn ja vapaa-ajan ja viettää pidempiä aikoja reissun päällä.
Perinteistä alaa uudistavalle pioneerille on ollut kysyntää. Viime vuonna Bob W tuplasi kokonsa. Yrityksellä on nyt yhteensä 45 rakennusta 18 eri kaupungissa ja kymmenessä eri maassa.
“Aloitimme Helsingissä. Nykyään meidät löytää Lontoosta Madridiin, Ateenasta Berliiniin, Helsinkiin, Tallinnaan ja Turkuun”, Karstikko sanoo.

Majoituspalvelu Bob W on noussut lyhyessä ajassa suomalaisten menestystarinoiden joukkoon. “Meillä on sisäisesti se mantra, että mitä ikinä me tehdään, tehdään se 10 kertaa paremmin kuin kukaan muu”, sanoo Bob W:n perustaja ja toimitusjohtaja Niko Karstikko.
Kansainvälistyminen on myös riskienhallintaa
“Bob W on äärimmäisen hyvä esimerkki siitä, kun on visio, kyky toteuttaa ja halu rikkoa perinteisiä malleja. Ei vain olla muutoksessa mukana vaan luomassa sitä muutosta”, kommentoi Katri Priimägi, Varman pienasiakkaista vastaava johtaja.
Priimägi tuntee suomalaisen yrityskentän hyvin. Hänen mukaansa Varmalle on tärkeää, että pienet yritykset pääsevät skaalautumaan.
“Olemme työeläkeyhtiö. Kun yritykset kasvavat, ne palkkaavat lisää työntekijöitä. Tätä myötä palkkasummat kasvavat, kuten myös työeläkemaksut. Niillä kerrytetään eläkettä niin nykyisille kuin tulevillekin eläkeläisille”, Priimägi sanoo.
“Mutta samalla ajattelen, että yritysten kasvu on ihan kriittistä Suomelle. Se luo tervettä ja dynaamista ekosysteemiä ja toimintaympäristöä. Olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että sellaisessa ympäristössä on hyvä olla”, hän jatkaa.
Kansainvälisille markkinoille pyrkiminen ei tietenkään ole itseisarvo.
“Mutta Suomi on suhteellisen pieni maa ja rajat tulevat täällä melko nopeasti vastaan. Jos liikevaihtoa ja asiakasmassoja haluaa kasvattaa, kansainvälisille markkinoille kannattaa suunnata”, Priimägi sanoo.
Myös riskienhallinnan näkökulmasta kansainvälistyminen voi olla järkevää, sillä täysi riippuvuus yhdestä ainoasta markkinasta on aina riski.
Niko Karstikko nyökyttelee. Suomen osuus Bob W:n toiminnoista on nykyään vain noin kymmenyksen verran.
“Hotellimarkkinat kärsivät Suomessa – erityisesti Helsingissä. Meillä on onneksi erittäin resilientti tuote. Mutta isossa kuvassa startup-skenessä on sisäistetty, että maailmalle pitää mennä”, Karstikko toteaa.
Miten unelmasta tehdään totta?
Kasvuyrittäjyydestä Karstikolla ei ole kuin pelkästään hyvää sanottavaa.
“Meillä on Suomessa ihan älyttömän hyvä asetelma ja resurssit. Meillä on hyvät valmiit ekosysteemit, ilmaiset opiskelupaikat sekä tukiverkot, joihin tippua. Ikinä ei ole ollut niin helppoa perustaa yritystä kuin tänä päivänä”, hän sanoo.
Epäonnistumisen pelko elää kuitenkin meissä suomalaisissa edelleen liian tiukassa.
“Meidän pitäisi yhteisönä vielä uskoa siihen, että uusiutumista varten on otettava riskejä”, hän sanoo.
“Hylkäykseen ja ein saamiseen pitää tottua. Se meiltä vaaditaan, jotta voimme yrittäjinä ja yhteiskuntana pärjätä”, Karstikko toteaa. Alla olevalta videolta voit katsoa tai kuunnella, millaisia hylkäämiskokemuksia Karstikko itse on saanut Bob W:n rahoituskierroksilta.
Priimägi tarttuu Karstikon ajatukseen kiinni:
“Yrittämisen yhteydessä puhutaan aina paljon rohkeudesta. Rohkeus ei suinkaan tarkoita sitä, että otetaan riskiä ilman harkintaa, vaan että uskalletaan olla epävarmuudessa. Hyväksytään se, ettei kasvua tapahdu ilman epäonnistumisia.”
Katso tai kuuntele koko inspiroiva keskustelu alta tai mieleiseltäsi podcast-alustalta.
Kuuntele kolmas jakso
Kuuntele Kasvu Cafen kolmas jakso
Kaada kuppi kuumaa ja ota uusi podcastimme kuunteluun siellä, missä podcasteja kuuntelet!
Kasvu Cafe – Uusi keskustelusarja kasvusta ja ratkaisuista
Milloin viimeksi katsoit keskusteluohjelmaa, jossa ei vain nostettu esiin haasteita ja ongelmia, vaan tarjottiin keinoja ja tulevaisuudenvisioita haasteiden ratkaisemiseen?
Maailmassa, jossa monet asiantuntijat keskittyvät ongelmien toistamiseen, tarvitaan ihmisiä, joilla on ratkaisuja.
Kasvu Cafe on uusi keskustelusarja kasvusta ja taloudesta. Viemme Suomea kasvuun kahvikuppi kerrallaan. Paahdamme asiantuntijoita ja jauhatamme kokemusta. Suodatamme parhaat ratkaisuehdotukset ja kaadamme kuppiin vahvaa kasvua.
Kasvu Cafe pureutuu kasvun esteisiin ja etsii keinoja kaataa tai ylittää esteet. Uutiskonkari Keijo Leppäsen seurassa nähdään joka jaksossa vaihtuva asiantuntija Varmalta sekä jakson aiheen todeksi elänyt eturivin konkari yritysmaailmasta tai talouden kentältä. Kahvikupin äärellä, totta kai.
Sarja on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Varman ja Kauppalehden kanssa.